wtorek, 24 września 2013

Era handlowców

Eco Vital PoznańNastały dobre czasy dla przedstawicieli handlowych. Coraz więcej firm chce nas mieć w swoich szeregach. W końcu nie wystarczy wyprodukować towaru. Trzeba go jeszcze dobrze sprzedać. Rosnąca konkurencja jest bardzo pozytywna dla rynku, ponieważ wymusza na przedsiębiorcach profesjonalne podejście do działania. Dla samych sprzedawców oznacza to konieczność podnoszenia kwalifikacji oraz doskonalenia znajomości branży.

Jeszcze kilka lat temu oferty pracy na stanowisku przedstawiciela handlowego brzmiały standardowo. Firmy poszukiwały osób młodych, ambitnych i energicznych, z wykształceniem minimum średnim, które nie boją się nowych wyzwań. Ten okres minął bezpowrotnie. Dziś pracodawcy stawiają na wykształcenie wyższe, umiejętności negocjacyjne, kulturę osobistą, kreatywność oraz znajomość języków obcych. Dział handlowy często nazywany jest lokomotywą firmy, ponieważ od jego zysków uzależnione jest funkcjonowanie innych działów przedsiębiorstwa. Postanowiłem pokrótce opowiedzieć o moich spostrzeżeniach dotyczących zmian w branży.

Przedstawiciel handlowy to w pewnym sensie aktor, który odgrywa swoją rolę przed klientem. Powinien radzić sobie z różnymi napotkanymi problemami w taki sposób, by utrzymać kontakt z odbiorcą jak najdłużej. Nie jest sztuką sprzedać jeden produkt. Dużo bardziej istotną kwestię stanowi nawiązanie więzi z klientem i zdobycie jego zaufania. Umiejętność dostosowania się do wielu różnych sytuacji w dużej mierze decyduje o poziomie sprzedaży.

Eco Vital pracaW każdej branży najbardziej wartościowymi pracownikami są osoby odpowiedzialne i kompetentne. Dla takich sprzedawców dobro klienta idzie w parze z rozwojem firmy. Pamiętajmy, że zaangażowanie oraz odporność na stres są dużo ważniejsze niż doświadczenie. Jeżeli kandydat na sprzedawcę sprawnie przyswaja wiedzę, wiąże ze sobą fakty i zdaje sobie sprawę z tego, że nienormowany czas pracy nie oznacza mniejszego wysiłku, to firma będzie miała z niego pożytek. Właściwa organizacja pracy i samodyscyplina to kluczowe cechy w tym fachu.

Ludzie komunikatywni i potrafiący pracować w zespole zapewne odnajdą się na tym stanowisku. Czy te umiejętności są jednak wystarczające? Okazuje się, że nie tylko. Oczywiście w tym zawodzie trzeba pozostawać w ciągłym kontakcie z klientami. Przedstawiciel odpowiada jednak również za formułowanie zamówień i ich przekazywanie dostawcom. Prowadzi także działalność szkoleniową wobec swoich podwładnych. Musi być więc osobą charyzmatyczną, pogodną i nastawioną na osiągnięcie jasno określonych celów. Zainteresowanie działalnością oraz planami konkurencji ma tutaj także kluczowe znaczenie i stanowi ważny aspekt jego codziennych obowiązków.
Eco Vital Poznań
W zależności od typu sprzedawanych produktów pracodawca często wymaga od potencjalnego kandydata wykształcenia kierunkowego. Ma to związek z charakterem współpracy. W branży farmaceutycznej, medycznej lub biologicznej fachowcy posługują się specjalistycznym językiem. Trudno sprzedawać produkty bez jakiejkolwiek wiedzy na temat ich działania. Przedstawiciel handlowy to wizytówka firmy. Świadczy o jej profesjonalnym podejściu i predyspozycjach do prowadzenia działalności w branży. Sprzedawca jest także tym człowiekiem, w którym klient musi mieć oparcie i na którego może liczyć na każdym etapie realizacji zamówienia.

Jeżeli więc chcecie się uczyć, jesteście ludźmi, którzy potrafią się angażować oraz dostosowywać do charakteru klienta, możecie śmiało próbować swoich sił w tym zawodzie. :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz