
Jeszcze kilka lat temu oferty pracy na
stanowisku przedstawiciela handlowego brzmiały standardowo. Firmy
poszukiwały osób młodych, ambitnych i energicznych, z
wykształceniem minimum średnim, które nie boją się nowych
wyzwań. Ten okres minął bezpowrotnie. Dziś pracodawcy stawiają
na wykształcenie wyższe, umiejętności negocjacyjne, kulturę
osobistą, kreatywność oraz znajomość języków obcych. Dział
handlowy często nazywany jest lokomotywą firmy, ponieważ od jego
zysków uzależnione jest funkcjonowanie innych działów
przedsiębiorstwa. Postanowiłem pokrótce opowiedzieć o
moich spostrzeżeniach dotyczących zmian w branży.
Przedstawiciel handlowy to w pewnym
sensie aktor, który odgrywa swoją rolę przed klientem. Powinien
radzić sobie z różnymi napotkanymi problemami w taki sposób, by
utrzymać kontakt z odbiorcą jak najdłużej. Nie jest sztuką
sprzedać jeden produkt. Dużo bardziej istotną kwestię stanowi
nawiązanie więzi z klientem i zdobycie jego zaufania. Umiejętność
dostosowania się do wielu różnych sytuacji w dużej mierze
decyduje o poziomie sprzedaży.

Ludzie komunikatywni i potrafiący
pracować w zespole zapewne odnajdą się na tym stanowisku. Czy te
umiejętności są jednak wystarczające? Okazuje się, że nie
tylko. Oczywiście w tym zawodzie trzeba pozostawać w ciągłym
kontakcie z klientami. Przedstawiciel odpowiada jednak również za
formułowanie zamówień i ich przekazywanie dostawcom. Prowadzi
także działalność szkoleniową wobec swoich podwładnych. Musi
być więc osobą charyzmatyczną, pogodną i nastawioną na
osiągnięcie jasno określonych celów. Zainteresowanie
działalnością oraz planami konkurencji ma tutaj także kluczowe
znaczenie i stanowi ważny aspekt jego codziennych obowiązków.
W zależności od typu sprzedawanych
produktów pracodawca często wymaga od potencjalnego kandydata
wykształcenia kierunkowego. Ma to związek z charakterem współpracy.
W branży farmaceutycznej, medycznej lub biologicznej fachowcy
posługują się specjalistycznym językiem. Trudno sprzedawać
produkty bez jakiejkolwiek wiedzy na temat ich działania.
Przedstawiciel handlowy to wizytówka firmy. Świadczy o jej
profesjonalnym podejściu i predyspozycjach do prowadzenia
działalności w branży. Sprzedawca jest także tym człowiekiem, w
którym klient musi mieć oparcie i na którego może liczyć na
każdym etapie realizacji zamówienia.
Jeżeli więc chcecie się uczyć,
jesteście ludźmi, którzy potrafią się angażować oraz
dostosowywać do charakteru klienta, możecie śmiało próbować
swoich sił w tym zawodzie. :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz